Our Humairah

Lilypie Kids birthday Ticker

Our Faihana

Lilypie Kids birthday Ticker

Our Little Raisha

Lilypie Third Birthday tickers

Friday, May 8, 2009

lepas gian kali terakhir...


Petang Rabu lepas setelah lama duk pikiaq2 nak buat apa untuk minum petang , last - last terjadi laaa jugak kuih sekaya nih!!!!
Dah lama saya tingin nak makan sebenaqnya........cuma keadaan & masa jaa yang xmengizinkan saya nak try masak kuih nih!Actually ni 1st time saya try masak kuih sekaya nih!Hehheheee..selama ni tau duk beli jaa......kalau kat KL depa panggil kuih seri muka....tapi yg duk jual kat KL tu sumer atas dia jenis yg 'keras' and banyak tepung then teluq......saya xberapa minat sangat yg tuh....saya suka sangat - sangat yg pure from kedah! Tak tau laa plak tempat / negeri lain camna....huhuhu...tapi yang pasti kalau kat Kedah tuh..memang yg atas dia tuh punya laa lembut....siap 'gedik2' lagi ( punya laa lembut & creamy gitu! )
Owwwhh..memang saat ni cam terkenang2 lak aiiii kuih sekaya kat Kedah tuh......ada gak yg jenis sekaya bakaq.....uishhh...sedapnya!!!!
Tapi yg saya buat ni pun warna pandan itu tidak lerr menarik sangat sebab daun pandan itu adalah 'bahan kawalan' .....jadi xleh guna bebanyak.....ada rasa2 pun dah jadik.......
Yg pasti kuih sekaya saya ni ada iras2 rasa yg sekaya kedah punya!!
Yummy!!!
Bahagian ataih tu lembut....Humairah pulun duk pau makan bahagian ataih saja.......kehkehkehkeh.......
Dapat gak makan kuih sekaya nih before beranak....sok2 lam pantang ntah bila nak buatnyaa....dah laa ada pulut......erkk....org pantang leh ker ehh makan pulut!?Sebab xsure tu lah saya makan sekarang!muahahhahhahahhaaa..........


9 comments:

Irma said...

aku ni dah la tengah lapaq.. tgk la plak kuih ni.. terliuq sungguh..

yeszaaa.. yg lembut dan gediks itu lah pilihan kita.. payah woo nak cari version yg gitu.. kalau kat kedai, byk nya yg tak gediks kan?

*uwa* kat sini mana ada jual pun!!!
hang post la sikit kat aku.

Baby Lyana said...

pandai hang buat... err tak silap aku, dlm pantang tak leh makan pulut..angin woo..

ieza said...

farah...selagi belum bersalin ni kalau terasa nak makan pape baik makan ...nnt pantang tak leh tau!!!

harnisafarina said...

Aku rasa serimuka dgn pulut sekaya (yg perlis la..)resepi dia lain sikit. Seri muka especially yg kat belah selatan ni mmg kureng sedap dan lemak dibandingkan dgn version utara (sori naa org selatan, heheh).

tok aku habaq pulut sekaya nih part sekaya dia kat atas tu selain pada teloq, santan etc dia ada buh rempah2 lain gak. tapi bila aku mintak resepi dia kata tak ingat. hehe. kalau aku buat, aku mmg akan buh teloq banyak2, nak bagi dia gedik2. heheh. yg juai kat kedai tu rasanya tepung ja yg banyak.

anyway, tgk pulut sekaya hang nih buat aku teringat pulut sekaya dgn tepung talam kat umah aku kat kangaq. tiap2 kali balik mesti pi beli banyak2 pastu aku hadap sorang2. Sedap gila..

Huhu..terpanjang pulak komen aku. Maklumla kan, pasai makanan ni mmg aku sentiasa excited. Hahahahhaha..

Hang dah dok menunggu hari ka? Semoga semuanya selamat na..

Diamilikku said...

kalau atas dia daun pandan lagi sedap ehhh....arwah mak sone dulu duk buat bisnes kuih nih...

Naddiea said...

wahhhh sedapnya seri muka.kalo makan ni sah2 dh berangin satu badan.shepah x payah tggu dalam pantang.luaq pantang pun kalo silap makan terus berangin perut.huhu...

Unknown said...

farah...pandaila farah masak...:)
aini memang sah2 tak reti nih.....huhu....kiranya kalau nak makan...memang kena p beli kat kedai la jawabnya.....;)
anyway...congrats to you...coz 1st time buat pun dah jadi elok ja kuih ni.....:0

nanti dalam pantang..memang sah2 la farah tak boleh makan ni coz ada pulut kan......heeeeeeeee
ok dear...take care..;)

mama_danish said...

farah..sib baik buat b4 bersalin...dlm pantang mana leh mkn pulut farah oooiiii...kalau mak2 kita tau...jenuh hingaq...

pandai nooo hangpa buat pulut sekaya ni...kami x penah try pun buat...tp dulu penah try buat apam seri ayu....hampehhh...tak jadi...jadik cam lompang...pastu serik dah nak try buat kuih ala-ala tradisional neh..wakakaka

TiNiE said...

terror sungguh haih mak yong sorang nih..seorang yg gigih berusaha..syabas beti..syabas..