Our Humairah

Lilypie Kids birthday Ticker

Our Faihana

Lilypie Kids birthday Ticker

Our Little Raisha

Lilypie Third Birthday tickers

Friday, May 1, 2009

kenangan berpantang.....

Hmmmm....tetiba duk sesaja ni...teringat plak kenangan - kenangan masa berpantang.....
Oleh kerana dah teringat tuh kan....baekkk laa letak lam blog nih....sok2 dah tua2....leh gak jadi kenangan....pehtu kalau korang rasa nak share...leh gak ....kita kongsi2 ilmu & pengalaman gitu kan.......hehehhehehhee
Meh kita mulakan dari my 1st confinement......iaitu ofcoz laaaa masa Humairah....
that was 6 years ago....aiyoo sudah manyak lama...tapi ofcoz laa ingat kan coz 1st time gitu....
Saya masih ingat...lepas balik dr spital , terus balik umah mak mertua dulu coz Kajang Plaza Medical Centre ( KPMC ) tuh memang dah dekat nagn umah PIL....so terus balik situ.....then esok malam tuh....parents saya datang dr Kedah..and kitaorg terus lerr pulang ke Kedah....mak saya ikat barut kuat2 then duk laaa lam keter tuh....4 jam perjalanan sampai lerr Loq Staq....Pantang kat Kedah memang seronok....yelahkan....dah laa kampung sendiri...pehtu ala-ala kampung lagi kan...so macam2 still ada.....
Masa kat kedah saya dijaga oleh sorang makcik ( pangkat Tok kut...coz dia jugak jaga mak saya masa pantangkan adik bongsu saya yg masa tuh ialah form 4 )
Tok Som saya panggil dia.....memang dia sorang mak bidan yg sangat SUPERB....penah duk jaga kaum kerabat diraja Perak masa pantang gak.....maka saya dijaga dengan sangat rapi gitu!hehehe......mak saya kata pantang anak 1st yg penting sekali...tu kena jaga leklok...
Bayangkan setiap pagi....saya kena telan teluq ayam kampung mentah2 bersama madu......aiyooo....memang tak tahan wooo....tapi sebab kena paksa...ku gagahkan jugak...hasil dia mmg bagus!!!Kalau xcaya....cuba laa buat.. ( warning: nak minum tu tutup je lah hidung then langgah je lah sekali napas! )
Memang badan rasa best jer , muka pun segar bugar je...xde pucat2 lesi ke apa..lepaih tu setiap kali makan nasi....lauk saya wajib ada bendalah nih!

Yea!!!!lada hitam putik nih.....buat ulam.....so tabuq laaa lada hitam tuh....gaul ngan nasi bersama lauk yg lain.....makan lerr mentah2.....hasilnya...panaih jerr badan..sebab lada hitam kan!!! baguih lerr utk org pantang.....eehh..tp kalau xpantang nak makan buat ulam pun baguih tau!!cuba lerr try....best woo....KICK je rasa nasik tuh!hehhehehhee.....Mak saya jugak pesan suh saya makan buah - buahan banyak - banyak....such as apples & oranges.....pehtu ayaq masak pun leh tahan gak laa.....mug sebesaq2nya sekali langgah....hahhahaa....certain org xbagi minum ayaq byk2 kan..tapi kalau badan xcukup ayaq...process of healing tuh lambat.Kan ayaq ialah benda yg paling penting lam badan...so kalau xcukup camno?Cuma saya memang lerr xsentuh langsung ayaq sejuk / ais.....cuma ayaq suam / panaih jaa!Taat ooo saya....tapi memang sampai skrg saya kureng gemar minum ayaq ais/ sejuk2.....xtau pasai paa.....mcm ngilu gigi gitu!!!Saya jugak minum ayaq kayu sepang, kayu ni warna dia merah..bila rendam kayu tuh...ayaq akan jadi kaler merah mcm ayaq sirap...cuma ghasa dia sejibik mcm ayaq putih..byk laa khasiatnya...
Tiap hari selama 3 hari awai2 tuh Tok Som akan urut saya seluruh badan...perghh.....eventho umuq dia dah almost 80...tapi kudrat org tua ni masih kuat tau....memang terasa laa dia urut...pehtu kalau bertungku....uishhh...best sangat rasanya....masa tu sehari 2 kali saya bertungku....pagi & petang....pakai barut wajib 24jam.....yg paling azab tuh time nak salin barut tuh n ikat semula tuh laa...adehh.....mau terjerut segala isi perut oii.....huhuhu...tapi hasil dia mmg best!!Peranakan kita cepat jeee kecut...coz after 1 mth saya gi checkup cek ngan sorg doc cina nih...dia pun terkejut tgk peranakan saya dh kecut and dah kembali ke tempat asai.....and semua tu jugak ngan pertolongan bertangas yg Tok Som buat hari2 selama 2 weeks......paneh mmg paneh....tapi hasilnyaaa pun SUPERB...badan rasa ringan tau.....Syok jaa lepaih tu.....
Owh...masa berpantang di Kedah ni hubby masa tu kat KL...cuma bila weekand jaa dia balik mai jenguk kami...huhuhu....sedey gak masa tuh..tapi nak buat camna..dia pun kena gheja....
And berbalik ke kisah pantang saya tuh....Tok Som ni sungguh lerr ghajin.....bayangkan masa dekat2 nak abis pantang tuh..dlm hari ke 44 gitu...dia kumpul bunga - bunga untuk buat saya mandi.....bukan mandi bunga utk buang badi ka apa tau.....no such thing....ni saja untuk bg badan lebih segar & wangi....memang heaven lah!!!!Isskkk...terkenang sungguh time2 gitu!Nikmat je rasa org jaga gitu sekali....huhuhuh
Masa pantang Faihana plak...saya pantang kat Kl...coz masa tuh mak saya pun dah transfer keje kat Putrajaya....stay ngan kitaorg kat Puchong...masa ni saa banyak pantang sendiri2 jaa....buat yg wajib2 jaa....mcm pakai barut 24 jam tuh , makan & minum jamu2...ohh ada satu jamu tu saya dpt from one makcik yg duk Langat nih..nama dia Mak Dara...selain jd tukang urut saya..dia juga buat jamu....saya ada beli jamu lempoyang ngan dia....
Ni lah dia ghupa pokok lempoyang tuh...tak tau laaa apa lagi dia taruk lam jamu tuh..tapi kalau minum rasa badan jd kuat & panas jer.....kalau tak dalam pantang nak minum pun bagus jamu nih.....masa kat Malaysia dulu saya selalu gak beli ngan dia eventho masa tuh bukan lam pantang pun..saja buat minum....sebab byk khasiat katanya..... ( korang google laa sendiri ehh apa khasiatnya.... ) tapi masa pantang kali ni...saya bertungku ala - ala ajer....amik batu sungai je....panas atas dapuq , balut2 ngan kain buruk.....pepandai laa sendiri!Huhuhu....pehtu masa tuh plak Humairah pun kecik lagi...baru 11++ mths so dia sangat lerr manja2 lagi....dlm 3 weeks after beranak saya dah turun tangga sambil berdokong Humairah...haaa ko....patutnye memang lerr xboley kan..tapi kesiankan anak yg kecik tuh...xkisah laaaa!!! Cuma ngan barut yg diikat kejap je saya tawakkal....huhuh..tapi nasib baik laaa xturun peranakan tuh!
Ni masuk yg 3rd nih...adeh laaa jauh tercampak di sini plak.....nak pantang mcm mana pun tak tau....yg pasti segala ilmu & pengalaman yg ada je laa bekalannya.Kayu sepang , manjakani sumer saya dah bawa sesiap...pehtu plak mujuq laa ada set bersalin yg lengkap ngan barut nih...

tungku sumer saya ada pesan ngan mak saya masa diorg dtg ujung bulan 5 nih......selebihnya tawakkal je lah!huhuhuhuh.......jamu2 mana nak cari!KIMMMMM SALAMMMM laa farah oiii......huhuhuhuh Hopefully process confinement saya berjalan ngan lancar.....tapi dalam hati sudah ku berkira - kira mau cepat2 sembuh supaya saya dapat bawa mak pak & adik saya berjalan - jalan nanti!YEaaahaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!

1 comment:

ieza said...

wah....patut la farah maintain jer...betul2 nyer pantang ek...farah...iza kenai mak dar atu...dulu punn iza pernah mengurut ngan dia...huhuhuh...tzak silap iza dari zaman mak nawa lagi dia dah mengurut...perrggghhh...lama siut...kira level pakar dah dia...insyaALLAH....semua akan berjalan lancar sis...jgn risau nau...sah2 mak farah ada kan...pa pun take care dear.....